torsdag 26. april 2012

Enkle heklede tøfler



Disse heklet jeg ferdig for noen dager siden, garnet jeg brukte var Drops Eskimo og heklenål i str 9. Det gikk med ca. 3 nøster altså 150gr. Disse er i str 38 til dame.

1. omgang: Hekle 3 luftmasker (lm) og sett dem sammen i en ring med en kjedemaske (kjm) i første lm. Dette blir tuppen av tåen.
2. omgang: Hekle 1 lm, og så 5 fastmasker (fm) om ringen. Da stikker du heklenåla inn i hullet i midten av maskene i stedet for inn i fastmaskene fra andre omgang. Avslutt med en kjm i den første lm.
3. omgang: Hekle 2 fm i hver fm fra forrige omgang. Da får du 10 masker.
4. omgang: Hekle 1 fm i 1. fm fra forrige omgang, og 2 fm i 2. fm. Gjenta 5 , altså omgangen rundt. Tell nøye Du skal nå har 15 masker. 
5.–7. omgang: Hekle 1 fm i hver fastmaske i 3 omganger.
8. omgang: 1 fm i 1. og 2. fm, 2 i 3. fm. Gjenta 5 ganger, altså omgangen rundt. Da får du 20 masker.
Så fortsetter du å hekle 1 fm i hver fm, helt til tøffelen måler 13 cm – eller så lang at den passer mottakerens fot helt fram til ankelen.

Nå hekler du 1 lm, før du snur arbeidet og hekler tilbake andre veien, med 1 fm i hver fm. Da får du en åpning, og det er her foten skal oppi. Fortsett å hekle fram og tilbake, med 1 lm på begynnelsen av hver runde, til åpningen måler omtrent 25 cm.

Til slutt hekler du sammen hælkanten bak, klipper tråden og fester den.
Nå kan du hekle et skaft hvis du vil. Da hekler du først en runde kjm i åpningen på tøffelen (ta opp masker sånn noenlunde jevnt rundt åpningen). Hekle 1 lm, snu og hekle fm tilbake. Fortsett med et par omganger fm, med 1 lm på begynnelsen av hver runde, til du synes det er passe langt. Klipp tråden og fest den.
Så er det bare og hekle den andre tøffelen helt likt, og så har du to tøfler til å holde deg varm på bena.
Blomstene oppå foten prøvde jeg meg bare frem til jeg fikk en jeg selv syns var fin, som jeg sydde på. Jeg tok også å sydde fast kantene på skaftet så de holder formen bedre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar